 |
Forum Parafialne
Forum Parafii pw. Âśw. Zygmunta i Âśw. Jadwigi w KĂŞdzierzynie-KoÂźlu
|
Nowy Rok KoÂścielny! |
Autor |
Wiadomość |
Stefan

Wiek: 74 Dołączył: 23 Mar 2008 Posty: 259 Skąd: KoÂźle
|
Wysłany: 2009-12-04, 16:50 Nowy Rok KoÂścielny!
|
|
|
Adwent jest wyj¹tkowym czasem dla chrzeœcijan. S³owo adwent pochodzi z jêzyka ³aciùskiego "adventus", które oznacza przyjœcie. Dla chrzeœcijan to radosny czas przygotowania na przyjœcie Pana. Oczekiwanie musi rodziÌ radoœÌ, gdy¿ jest oczekiwaniem na przyjœcie Jezusa. Pierwsza niedziela Adwentu zawsze rozpoczyna nowy rok liturgiczny w Koœciele. Adwent zaczyna siê w niedzielê po uroczystoœci Chrystusa Króla czyli miêdzy 29 listopada a 3 grudnia. Trwa on od 23 do 28 dni, z których cztery zawsze s¹ niedzielami. W okresie adwentu kap³an zak³ada do Mszy œwiêtej ornat w kolorze fioletowym, Adwent koùczy siê wigili¹ Bo¿ego Narodzenia, która niekiedy zbiega siê z czwart¹ niedziel¹ Adwentu. Adwent rozpoczyna siê od pierwszych nieszporów pierwszej niedzieli Adwentu, a koùczy siê pierwszymi nieszporami Bo¿ego Narodzenia.
Tradycj¹ w Koœciele s¹ odprawiane w tym okresie o œwicie Msze Œwiête, zwane roratami (jest to tradycja wy³¹cznie polska). S¹ to msze wotywne ku czci Najœwiêtszej Maryi Panny, na pami¹tkê tego, ¿e przyjê³a nowinê od archanio³a Gabriela, zwiastuj¹cego, i¿ zostanie Matk¹ Syna Bo¿ego.
Adwent, z punktu widzenia liturgii KoÂścioÂła katolickiego, moÂżna podzieliĂŚ na dwa okresy:
a) od poczÂątku adwentu do 16 grudnia (czas szczegĂłlnego oczekiwania na powtĂłrne przyjÂście Jezusa Chrystusa na koĂącu czasĂłw);
b) od 17 grudnia do 24 grudnia (czas bezpoÂśredniego przygotowania do uroczystoÂści Narodzenia PaĂąskiego).
W liturgii Koœcio³a katolickiego pierwsze czytania pochodz¹ z Ksiêgi proroka Izajasza i obrazuj¹ wyczekiwanie na przyjœcie obiecanego Zbawiciela. Trzecia niedziela adwentu jest obchodzona radoœniej. Jest ona nazywana niedziel¹ Gaudete. W tym dniu szaty liturgiczne mog¹ mieÌ ró¿owy kolor.
Na zwyczaje adwentowe w Polsce wp³ynê³y szczególnie praktyki benedyktynów cystersów. W niektórych regionach istnia³ te¿ zwyczaj "odtr¹bywania Adwentu": na wsiach rano i wieczorem ch³opcy grali na ligawkach, czyli drewnianych instrumentach podobnych do klarnetu. Ligawki by³y u¿ywane tylko w czasie rorat. Z odprawianiem mszy roratniej wi¹¿e siê zwyczaj zapalania dodatkowej œwiecy. (Przez ca³y rok liturgiczny przed o³tarzem pali siê szeœÌ œwiec. W pierwsz¹ niedzielê adwentu zapalana jest siódma). Z Adwentem zwi¹zany jest te¿ zwyczaj wieszania w domach wieùca adwentowego. W Koœciele katolickim mia³ on przypominaÌ wiernym o zbli¿aj¹cych siê œwiêtach Bo¿ego Narodzenia. Ga³¹zki z igliwiem w wieùcu symbolizuj¹ œwi¹teczn¹ choinkê, a cztery œwieczki oznaczaj¹ cztery tygodnie Adwentu. W domu przez kolejne niedziele Adwentu zapala siê najpierw jedn¹, potem dwie, trzy, a wreszcie wszystkie cztery œwiece.
Pierwsza Âświeca symbolizuje przebaczenie grzechu nieposÂłuszeĂąstwa Adamowi i Ewie przez Boga. Druga symbolizuje wiarĂŞ patriarchĂłw narodu izraelskiego w dar Ziemi Obiecanej. Trzecia to symbol radoÂści krĂłla Dawida ÂświĂŞtujÂącego przymierze z Bogiem. W IV niedzielĂŞ Adwentu palÂą siĂŞ juÂż wszystkie cztery Âświece. Ostatnia symbolizuje nauczanie prorokĂłw, ktĂłrzy zapowiadajÂą przyjÂście Mesjasza i jego krĂłlestwa.
Œwiat³o, zieleù i forma - kr¹g - wieùca posiadaj¹ swoj¹ wymowê. Œwiat³o symbolizuje nadziejê, zieleù - ¿ycie, kr¹g - wiecznoœÌ Boga. W ca³oœci wieniec adwentowy jest symbolem wspólnoty oczekuj¹cej w mi³oœci i radoœci na œwiêta Bo¿ego Narodzenia.
ÂŹrĂłdÂło : Wikipedia i strony katolickie. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Stefan

Wiek: 74 Dołączył: 23 Mar 2008 Posty: 259 Skąd: KoÂźle
|
Wysłany: 2009-12-05, 20:47 ÂŚw. MikoÂłaj.
|
|
|
Œw. Miko³aj urodzi³ siê ok. 270 roku w mieœcie Patara. w Turcji. Jest to jeden z najbardziej czczonych œwiêtych prawos³awnych, a tak¿e œwiêty katolicki. S³yn¹³ jako cudotwórca, ratuj¹cy ¿eglarzy i miasto od zag³ady g³odowej oraz nies³usznie skazanych urzêdników carskich. Posiada³ du¿y maj¹tek, którym dzieli³ siê z wszystkimi ubogimi. Mieszkaùcy Miry wybrali go na swojego biskupa. Zmar³ ok. 345 roku. Po opanowaniu Miry przez Arabów, zabrano jego relikwie do miasta Bari, w po³udniowych W³oszech. Od chwili przeniesienia relikwii œwiêtego Miko³aja z zajêtej przez muzu³manów Miry do Bari we W³oszech, co mia³o miejsce 9 maja 1087 roku, kult œwiêtego w szybkim tempie zacz¹³ siê szerzyÌ w Europie. Warto dodaÌ, ¿e na pami¹tkê tego wydarzenia koœció³ wschodni obchodzi œwiêta ku czci Miko³aja cudotwórcy 6 grudnia i w³aœnie 9 maja. St¹d Miko³aj zimowy i wiosenny.
Legendy mówi¹ te¿, ¿e choÌ móg³ on odnaleŸÌ jednoœÌ z Bogiem w ¿yciu monastycznym, uzna³, ¿e nie chce zamykaÌ siê w klasztorze, gdy¿ chce iœÌ w œlady Jezusa wêdruj¹cego po Palestynie. W czasie jednej ze swych podró¿y uciszy³ fale morza - dlatego te¿ uwa¿any jest za patrona ¿eglarzy i podró¿ników.
Znana legenda g³osi, i¿ pewien obywatel Patary utraci³ swój maj¹tek i poniewa¿ nie móg³ zapewniÌ posagu swym trzem córkom, grozi³o im zejœcie na z³¹ drogê. S³ysz¹c o tym, Miko³aj wzi¹³ mieszek ze z³otem i wrzuci³ go przez okno do domu tego cz³owieka. Najstarsza córka wysz³a dziêki temu za m¹¿. Podobnie uczyni³ te¿ wobec dwóch pozosta³ych dziewcz¹t. St¹d czêsto przedstawiano go na obrazach z trzema mieszkami.
Emblematem œw. Miko³aja w sztuce s¹ trzy kule. Czasem ukazywany jest jako: m³ody mê¿czyzna wrzucaj¹cy trzy z³ote kule w okno trzech biednych dziewczyn; wskrzeszaj¹cy troje dzieci z beczki z marynat¹; ratuj¹cy rozbitków z wraku statku; przywracaj¹cy ¿ycie nies³usznie powieszonemu cz³owiekowi; jako noworodek chwal¹cy Boga. Szczególn¹ czci¹ otaczany jest w Bari, Monserrat, i w Rosji. Kult œw. Miko³aja zyska³ ogromn¹ popularnoœÌ. Œwiadczy o tym liczba koœcio³ów pod jego wezwaniem. W Rzymie ich liczba siêga kilkunastu. Natomiast w Polsce po œw. Janie Chrzcicielu, a przed œw. Piotrem i Paw³em to w³aœnie œw. Miko³ajowi poœwiêcona jest najwiêksza liczba œwi¹tyù. Obecnie jest ich a¿ 327 (w tym jedna w Kêdzierzynie-KoŸlu). Jest on uznany za jednego ze Œwiêtych Wspomo¿ycieli. Œwiêty jest tak¿e bardzo wa¿ny dla koœcio³a wschodniego. Jest on patronem Rusi.
Œw. Miko³aj jest patronem Grecji, Albanii, Rosji, Bari, Aberdeen, Antwerpii, Berlina, Chrzanowa (woj. Ma³opolskie), G³ogowa, Miry, Moskwy, Nowogrodu jak równie¿ bednarzy, wytwórców guzików, cukierników, gorzelników, dzieci, flisaków, jeùców, kupców, sprzedawców perfum, sprzedawców wina, sprzedawców zbo¿a i nasion, marynarzy, kierowców, uczonych, m³ynarzy, kancelistów parafialnych, piekarzy, pielgrzymów, piwowarów, podró¿nych, rybaków, sêdziów, studentów, ¿eglarzy, notariuszy, panien pragn¹cych wyjœÌ za m¹¿, wiêŸniów oraz obroùców wiary przed herezj¹, patron pojednania Wschodu i Zachodu.
Wspomnienie liturgiczne Âśw. MikoÂłaja obchodzone jest w KoÂściele katolickim 6 grudnia jako wspomnienie dowolne.
ÂŹrĂłdÂło : Wikipedia i strony katolickie. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Stefan

Wiek: 74 Dołączył: 23 Mar 2008 Posty: 259 Skąd: KoÂźle
|
Wysłany: 2009-12-19, 20:08 KolĂŞdy i pastoraÂłki.
|
|
|
KolĂŞda, czyli w jĂŞzykach sÂłowiaĂąskich BoÂże Narodzenie i jest do dziÂś uÂżywane w jĂŞzykach buÂłgarskim, macedoĂąskim, serbskim oraz sÂłowackim. ObrzĂŞdy ludowe powiÂązane z okresem BoÂżego Narodzenia w jĂŞzyku polskim nazywane sÂą kolĂŞdowaniem lub kolĂŞdÂą.
Kolêda, to pieœù bo¿onarodzeniowa utrzymana w konwencji œciœle religijnej, pocz¹tkowo wywodz¹ca siê z tradycji ludowej, potem komponowana równie¿ przez wielu wybitnych kompozytorów. Odmiana kolêdy o w¹tkach zaczerpniêtych z ¿ycia codziennego nazywana jest pastora³k¹, która w odró¿nieniu od kolêdy nie jest wykorzystywana w nabo¿eùstwach religijnych ze wzglêdu na swój œwiecki charakter.
Pastora³ka, odmiana kolêdy, w której religijna tematyka bo¿onarodzeniowa zosta³a poszerzona o warstwê obyczajow¹, zazwyczaj utrzyman¹ w tonie sielankowym. Wystêpowa³a w postaci prostej b¹dŸ z³o¿onej, udramatyzowanej, jako dialog pasterzy betlejemskich, równie¿ w formie kantatowej - z elementami chóralnymi, np. chór anio³ów. Pastora³ka by³a w Polsce rozpowszechniona szczególnie od XVII w. Pos³ugiwa³a siê chêtnie komizmem s³ownym i sytuacyjnym.
WedÂług tradycji autorem pierwszej kolĂŞdy byÂł Âśw. Franciszek z AsyÂżu i byÂła ona Âśpiewana w zorganizowanej przez niego szopce.
Najstarsza polska kolĂŞda to ZdrĂłw bÂądÂź krĂłlu anielski z 1424 r. Pierwotnie na poczÂątku XV wieku tÂłumaczono na jĂŞzyk polski kolĂŞdy ze ÂśpiewnikĂłw braci czeskich. Wzrost popularnoÂści gatunku nastÂąpiÂł na przeÂłomie XVII i XVIII wieku, wtedy ustaliÂł siĂŞ sam termin kolĂŞda w znaczeniu pieÂśni boÂżonarodzeniowej. PowstaÂła wĂłwczas jedna z najwaÂżniejszych polskich kolĂŞd W ¿³obie leÂży, przypisywana Piotrowi Skardze – do melodii poloneza koronacyjnego krĂłla WÂładysÂława IV. InnÂą bardzo popularnÂą kolĂŞdĂŞ BĂłg siĂŞ rodzi, do melodii w rytmie poloneza, napisaÂł Franciszek KarpiĂąski. TwĂłrcami kolĂŞd byli takÂże miĂŞdzy innymi MikoÂłaj SĂŞp SzarzyĂąski i Andrzej Morsztyn, a w XIX w Feliks Nowowiejski i Zygmunt Noskowski. KolĂŞdĂŞ LulajÂże, Jezuniu Fryderyk Chopin zacytowaÂł w Âśrodkowej czĂŞÂści scherza h-moll op.20. Ze wspó³czesnych kolĂŞdy komponowaÂł Witold LutosÂławski.
Najs³ynniejsz¹ kolêd¹ jest Cicha noc, któr¹ przet³umaczono na ponad 300 jêzyków i dialektów. Powsta³a w roku 1818 w ma³ym austriackim miasteczku Oberndorf w Alpach. Jej autorami byli wikary miejscowego koœcio³a ks. Józef Mohr oraz jego organista Franz Gruber. Niektóre dawne kolêdy œpiewamy do dziœ. Najstarsze z nich to m. in. Anio³ pasterzom mówi³ (XVI w.), W ¿³obie le¿y, Przybie¿eli do Betlejem, Nowy Rok bie¿y, Gdy œliczna Panna (XVII w.), Jezus malusieùki, Lulaj¿e Jezuniu, Ach, ubogi ¿³obie, Bóg siê rodzi, Tryumfy Króla niebieskiego (XVIII w.).
ÂŹrĂłdÂło : Wikipedia i strony katolickie. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Stefan

Wiek: 74 Dołączył: 23 Mar 2008 Posty: 259 Skąd: KoÂźle
|
Wysłany: 2009-12-21, 22:19 OpÂłatek wigilijny.
|
|
|
OpÂłatek (z Âłac. oblatum – "dar ofiarny") - bardzo cienki biaÂły pÂłatek chlebowy, przaÂśny, czyli niekwaszony i niesolony, wypiekany z biaÂłej mÂąki i wody bez dodatku droÂżdÂży. Jest to taki sam opÂłatek, jaki jest uÂżywany podczas mszy ÂświĂŞtej w KoÂściele katolickim, z tym, Âże wigilijny opÂłatek w odró¿nieniu od hostii nie jest konsekrowany, tylko poÂświĂŞcony.
StarochrzeÂścijaĂąska tradycja Âłamania chleba i „uczty miÂłoÂści”, na gruncie polskim staÂły siĂŞ rodzimym, niepowtarzalnym, uroczystym obrzĂŞdem dzielenia siĂŞ opÂłatkiem w wieczĂłr wigilijny. PiĂŞkny ten i niezwykÂły obrzĂŞd domowy, znany od koĂąca XVIII w. najpierw przyj¹³ siĂŞ wÂśrĂłd szlachty. Bardzo szybko rozprzestrzeniÂł siĂŞ i w innych stanach, w miastach i na wsi, na obszarze prawie caÂłej Polski, z wyjÂątkiem czĂŞÂści Pomorza oraz Warmii i Mazur; tam jeszcze w poczÂątkach XX w. nie znano obyczaju Âłamania opÂłatka.
KaÂżdego roku, w domach polskich, wieczerzĂŞ wigilijnÂą poprzedza wzruszajÂący i uroczysty rytuaÂł Âłamania opÂłatka. Zatem pierwszym i najwaÂżniejszym wigilijnym pokarmem jest w Polsce kĂŞs mistycznego chleba — anielskiego chleba miÂłoÂści.
OpÂłatki bowiem, ktĂłrymi Âłamiemy siĂŞ w wieczĂłr wigilijny — i ktĂłre zrobione sÂą z tej samej materii co opÂłatki uÂżywane w misteriach koÂścielnych — sÂą chlebem osobliwego rodzaju, upieczonym bardzo cienko z najbielszej, starannie przesianej mÂąki pszennej i czystej wody. Chlebem zaÂś od najdawniejszych czasĂłw dzielili siĂŞ ludzie na znak braterstwa i jednoÂści. OpÂłatek wigilijny jest symbolem pojednania i przebaczenia, znakiem przyjaÂźni i miÂłoÂści. Dzielenie siĂŞ nim na poczÂątku wieczerzy wigilijnej wyraÂża chĂŞĂŚ bycia razem, bo przecieÂż ludzie sk³óceni nie zasiadajÂą do wspĂłlnego stoÂłu. Ma swojÂą symbolikĂŞ w wymiarze nie tylko duchowym: sama materia opÂłatka: "chleb", podkreÂśla rĂłwnieÂż doczesny charakter ÂżyczeĂą. W podtekÂście tego Âżyczenia jest nawiÂązanie do modlitwy Ojcze Nasz: oby nam go nie zabrakÂło (chleba naszego powszedniego...). Symbolika chleba ma jeszcze inny wymiar: naleÂży byĂŚ jak chleb dobrym i jak chleb podzielnym.
W Âśredniowieczu, w Europie, wyrobem opÂłatkĂłw mszalnych zajmowaÂły siĂŞ klasztory. SÂłyn¹³ z nich szczegĂłlnie zakon benedyktynĂłw z Cluny. RĂłwnieÂż i w Polsce pieczeniem opÂłatkĂłw poczÂątkowo zajmowali siĂŞ zakonnicy, wikariusze i inne „osoby koÂścielne”; ale juÂż w XV w. piekli je takÂże ludzie zwiÂązani wprawdzie z KoÂścioÂłem i gospodarstwem plebaĂąskim ale niekoniecznie stanu duchownego: organiÂści, kantorzy, koÂścielni i ich przypadkowi pomocnicy. Podobnie jak w innych krajach chrzeÂścijaĂąskiej Europy, pieczono opÂłatki w prostokÂątnych szczypcach Âżelaznych z imadÂłem, zwanych Âżelazami lub Âżelazkami.
Op³atki w czas œwi¹teczny Bo¿ego Narodzenia s¹ obecne w naszych domach i musz¹ znaleŸÌ siê na wigilijnym stole, po³o¿one z szacunkiem na talerzu, na bochenku chleba, na pasemku s³omy lub siana, na ziarnach zbó¿ rozsypanych na obrusie, albo zawi¹zanych w serwetkê, w zale¿noœci od tradycji regionalnej i rodzinnej.
Po dzieĂą dzisiejszy ÂświÂąteczny opÂłatek wigilijny jest dla nas symbolem pokoju i dobra. Dlatego zgodnie z przechodzÂącym z pokolenia na pokolenie obyczajem, w niezwykÂły i najpiĂŞkniejszy w roku wieczĂłr wigilijny Âłamiemy i ze czciÂą poÂżywamy opÂłatek — znak pokoju, pojednanie, przebaczenie, miÂłoÂści, przeÂżywanej wspĂłlnie radoÂści BoÂżego Narodzenia i wiernoÂści najcenniejszym naszym i najlepszym tradycjom.
Kiedyœ w ró¿nych rejonach Polski, przed Bo¿ym Narodzeniem op³atki bia³e i barwne, ksiê¿a lub organiœci roznosili do domów parafian i sk³adali im ¿yczenia œwi¹teczne.
”Proboszcz i z pobliskich miejsc duchowni — pisaÂł o zwyczaju tym ÂŁukasz Go³êbiowski, w 1830 r. — roznoszÂą po domach pĂŞk opÂłatkĂłw biaÂłych, ¿ó³tych i czerwonych, jak przedtem i inne kolory przydajÂą. Na tacy przykrytej je ofiarowujÂą i dostajÂą za to nagrodĂŞ, a za perorĂŞ i Âżyczenia podziĂŞkowania ”.
Niecierpliwie czekano pierwszej gwiazdy, gdy ta zajaÂśniaÂła zbierali siĂŞ goÂście i dzieci ...rodzice wychodzili z opÂłatkiem na talerzu — wspomina BoÂże Narodzenie w swym rodzinnym domu Ursyn Niemcewicz — a kaÂżdy z obecnych biorÂąc opÂłatek obchodziÂł wszystkich zebranych, a nawet sÂłu¿¹cych i ÂłamiÂąc go powtarzaÂł: bodaj byÂśmy na przyszÂły rok Âłamali go ze sobÂą ”.
OprĂłcz biaÂłego opÂłatka, przeznaczonego na komunikanty i do Âłamania siĂŞ podczas wigilii, wypieka siĂŞ rĂłwnieÂż kolorowy, przeznaczony dla zwierzÂąt domowych i bydÂła. Na ÂŚlÂąsku znany jest tzw. "radoÂśnik", czyli opÂłatek posmarowany miodem, dawany dzieciom.
W potocznym znaczeniu op³atek (zwany inaczej spotkaniem op³atkowym) oznacza rodzaj spotkania organizowanego w zak³adach pracy w okresie Adwentu lub Bo¿ego Narodzenia, po³¹czonego z ³amaniem siê op³atkiem i sk³adaniem ¿yczeù.
ÂŹrĂłdÂło : strony katolickie. |
_________________
 |
|
|
|
 |
|
|