remi
Do³±czy³: 15 Sty 2013 Posty: 1
|
Wys³any: 2013-01-15, 16:26 Podpisz siê
|
|
|
http://www.fronda.pl/a/fr...obie,25401.html
Poni¿ej prezentujemy wzór zawiadomienia o pope³nieniu przestêpstwa, jaki ka¿dy z naszych czytelników mo¿e z³o¿yæ w prokuraturze:
[miejscowo¶æ i data sporz±dzenia zawiadomienia]
[Imiê i nazwisko]
[ulica i numer mieszkania/domu]
[kod pocztowy i miejscowo¶æ]
[ew. numer telefonu]
Prokuratura Rejonowa
Warszawa – ¦ródmie¶cie
ul. Krucza 38/42
00–512 Warszawa
ZAWIADOMIENIE O POPE£NIENIU PRZESTÊPSTWA
Na podstawie artyku³u 304 § 1 k.p.k wype³niaj±c swój spo³eczny obowi±zek zawiadamiam o pope³nieniu w dniu 15 stycznia 2013 roku w Warszawie przestêpstwa obrazy uczuæ religijnych innych osób poprzez zniewa¿enie przedmiotu kultu, tj. przestêpstwa z artyku³u 196 k.k. na szkodê moj± oraz [tu mo¿na wpisaæ nazwisko znajomego, jesli wyrazi na to zgodê - przyp. red.] zamieszka³ego w [tu podajemy adres znajomego - przyp. red.], przez nieznanego sprawcê oraz wnoszê o wszczêcie w tej sprawie postêpowania przygotowawczego.
Uzasadnienie
W dniu 14 stycznia przegl±daj±c strony internetowe, natkn±³em siê na witrynê http://antyreligijni.pl/na ³amach której zamieszczane s± tre¶ci w postaci wulgarnych grafik, które zniewa¿aj±c m.in. Jezusa Chrystusa, krzy¿ i ró¿aniec, co obra¿a moje oraz [tu mo¿na podac imiê i nazwisko znajomego, który wyrazi na to zgodê - przyp. red.] uczucia religijne. Przedmiotem czci religijnej w rozumieniu artyku³u 196 k.k. jest „Bóg pojmowany osobowo lub w inny sposób, a tak¿e rzecz, symbol, wizerunek, okre¶lone s³owa lub imiona, które wed³ug doktryny danej wspólnoty religijnej uznawane s± za ¶wiête, godne najwy¿szego szacunku, powa¿ania i uwielbienia w szczególno¶ci za¶ takie, które wyra¿aj± bezpo¶rednio obecno¶æ Boga lub te¿ stanowi± jego znak” (cyt. za dr hab. W³odzimierzem Wróblem, profesorem UJ z Kodeks karny, czê¶æ szczególna. Tom II, komentarz do artyku³ów 117-277 k.k. pod redakcj± prof. A. Zolla, wydawnictwo Zakamycze 2006). Znamiê w postaci zniewa¿ania Jezusa Chrystusa uwa¿anego przez chrze¶cijan za Boga jest w tym przypadku oczywiste, co widaæ na za³±czonych do zawiadomienia grafikach. Natomiast krzy¿ jest symbolem wiary chrze¶cijañskiej i stanowi najbardziej znany w kulturze zachodniej znak Boga. Najlepszym dowodem na szacunek, jakim otaczaj± go osoby wierz±ce, jest ustanowione przez Ko¶ció³ katolicki ¶wiêto podwy¿szenia Krzy¿a ¦wiêtego. Zniewa¿enie tego symbolu stanowi, niew±tpliwie, równie¿ znamiê czynu zabronionego penalizowanego we wspomnianej ju¿ normie kodeksu karnego. W ten sam sposób zabronione jest - na mocy wspomnianego artyku³u - zniewa¿anie ró¿añca, bêd±cego wg doktryny Ko¶cio³a katolickiego symbolem Naj¶wiêtszej Maryi Panny, przedmiotem godnym najwy¿szego szacunku, którego ¶wiêto¶æ potwierdzi³ papie¿ Pawe³ VI ustanawiaj±c ¶wiêto Matki Bo¿ej Ró¿añcowej obchodzone 7 pa¼dziernika ka¿dego roku.
Pod pojêciem obrazy uczuæ religijnych nale¿y rozumieæ takie zachowania, które „odbierane s± przez cz³onków danej wspólnoty religijnej za poni¿aj±ce lub obel¿ywe dla przedmiotu tych uczuæ, w szczególno¶ci za¶ dla przedmiotu czci religijnej lub miejsc sprawowania aktów religijnych. Poni¿aj±cy lub obel¿ywy charakter okre¶lonych zachowañ nale¿y oceniaæ obiektywnie, *z uwzglêdnieniem przekonañ panuj±cych w krêgu kulturowym, z którego wywodzi siê pokrzywdzony*. Zachowania takie mog± przybraæ postaæ zarówno wypowiedzi s³ownej, jak te¿ mog± byæ wyra¿one za pomoc± gestów, pisma czy obrazów.” ( cyt. za prof. Wróblem, Kodeks karny, czê¶æ szczególna. Tom II, komentarz do artyku³ów 117-277 k.k. pod redakcj± prof. A. Zolla, wydawnictwo Zakamycze 2006). Nie ulega ¿adnej w±tpliwo¶ci, ¿e grafiki opublikowane na stronie http://antyreligijni.pl mog± byæ tak oceniane przez osoby wierz±ce, zw³aszcza w europejskim krêgu kulturowym, do którego nale¿y równie¿ Polska. W demokratycznym pañstwie prawnym nie mo¿e byæ przyzwolenia na to, aby bezkarnie szydziæ z przekonañ i uczuæ innych osób, a za takie nale¿y uznaæ choæby ukazywanie Jezusa Chrystusa wisz±cego na s³upie elektrycznym z podpisem „Moc truchleje” czy ukazywanie krucyfiksu jako penisa.
W tej sprawie zaistnia³o równie¿ znamiê publicznego zniewa¿enia. Przez zniewa¿enie publiczne nale¿y rozumieæ „dzia³anie publiczne, tj. w miejscu publicznym lub w takich warunkach, i¿ zawarta w nim tre¶æ mo¿e dotrzeæ do szerszego, bli¿ej nieokre¶lonego krêgu osób (np. przy wykorzystaniu publikacji lub innych ¶rodków masowej komunikacji)” (definicja za prof. Andrzejem Markiem z Kodeks karny. Komentarz. Wydawnictwo Wolters Kluwer 2010). Internet jest w dzisiejszych czasach najbardziej masowym medium, a strony w nim zamieszczane kierowane s± do bli¿ej nieokre¶lonego krêgu odbiorców (co wyra¿a chocia¿by wyrok S±du Rejonowego w Piotrkowie Trybunalskim w sprawie Roberta Frycza, twórcy portalu antykomor.net), przez co zamieszczenie w nim tre¶ci, zniewa¿aj±ce przedmiot kultu, obra¿aj±ce uczucia religijne innych osób nale¿y uznaæ za penalizowane przez ustawodawcê.
Maj±c na uwadze przytoczone powy¿ej okoliczno¶ci uwa¿am, i¿ pad³em ofiar± przestêpstwa obrazy uczuæ religijnych z art. 196 k.k. i wnioskujê o przeprowadzenie w tej sprawie postêpowania przygotowawczego, celem ustalenia i ukarania sprawcy.
Do zawiadomienia za³±czam przyk³adowe grafiki pochodz±ce ze strony http://antyreligjni.pl, a tak¿e podajê ich dok³adne adresy internetowe.
Z powa¿aniem
……………………………………………… |
|