Forum Parafialne
Forum Parafii pw. ¶w. Zygmunta i ¶w. Jadwigi w Kêdzierzynie-Ko¼lu

¯ycie Parafii - Postulaty i pro¶by do nowego Proboszcza.

Andy - 2013-09-20, 11:05
Temat postu: Postulaty i pro¶by do nowego Proboszcza.
Mam pytania:
1. Dlaczego marianki i ministranci nie maj± zbiórek w soboty, jak do tej pory? A przynajmniej nic o tym nie ma w og³oszeniach;
2). Co z indeksami dla bierzmowañców?
3). Czu Ks. Proboszcz bêdzie rozmawia³ ze swoj± trzod± na forum parafialnym?

proboszcz - 2013-09-28, 23:50

Marianki i ministranci maj± og³aszane spotkania w zakrystii, aczkolwiek do og³oszeñ równie¿ mo¿na dodaæ. :-) Je¶li chodzi o indeksy, to ju¿ s± wydrukowane. W najbli¿szym tygodniu zostan± m³odzie¿y rozdane.
Ks. proboszcz na ró¿ne pytania chêtnie odpowie, jak bêdzie potrafi³. :->

Andy - 2013-09-29, 10:42

Dziêkujê! Samo to, ¿e ks. Proboszcz Dobrodziej tu jest - jest dobre. ¦w. Izydor - patron internetu, pob³ogos³awi. Do tej pory tak nie bywa³o. Pasterza nie interesowa³o zdanie trzody.
1. Indeksy - dobra rzecz. Ale jeszcze lepsza - podpisywanie ich przez ksiê¿y w zakrystii po Mszach ¶w. Ponoæ biskup tego zabroni³. Dziwny biskup. Dzieci na to jednak czekaj± i dziwi± siê, dlaczego Ko¶ció³ je "odrzuca" i nie chce powa¿nie potraktowaæ ich wysi³ków. To by³o /jest/ zaprzeczenie duszpasterstwa. Mo¿e to siê zmieni. Oby.
2. B³agam, aby w gazetce parafialnej u¿ywaæ poprawnego jêzyka polskiego. Nie ma Mszy za "Gintra" - jest za "Gintera". Nie za "Waltra", a za "Waltera". Z tym walka trwa od dekady, ale jest gdzie¶ ponoæ jaki¶ dobry cz³ek, który te gazetki sk³ada (pewnie za Bóg zap³aæ) i nikt nie ¶mie mu zwróciæ uwagi. A potem siê z nas ludziska ¶miej±....
3. Spowied¼ 30 minut przed Msz± ¶w. jest mitem jak widaæ. Dzi¶ przed Msz± o 10.00 tak nie by³o. Czeka³em 20 min. i da³em spokój. Kiedy siê zatem spowiadamy? Chodzi o to, aby mo¿na by³o co¶ zaplanowaæ. Zamiast instruowaæ scholê pó³ godziny, mo¿e mo¿na by³o pos³uchaæ spowiedzi. Wiem, ¿e to nudne, ale takie ¿ycie kap³añskie.
4. Tablica elektroniczna - rewelacja. Tego brakowa³o.
Ostañcie z Bogiem, Ojcze!

orlando - 2013-09-30, 10:45

Szczê¶æ Bo¿e!
Jeste¶my zachwyceni mszami dla dzieci. Ró¿ne s± opinie w¶ród ludzi. Niektórzy uwa¿aj±, ¿e nie nale¿y pauperyzowaæ Mszy ¦w. Dla mnie najwa¿niejsze s± owoce — w koñcu, „po owocach ich poznacie” ;-) . A moje dzieci ju¿ dawno tak chêtnie nie chodzi³y do ko¶cio³a.
PS
Zapewniamy o sta³ej opiece modlitewnej. Oby sytuacja sprzed kilku miesiêcy nigdy wiêcej nie powtórzy³a siê w naszej parafii...

Andy - 2013-09-30, 13:44

Potwierdzam te spostrze¿enia. Z rado¶ci±.
Stefan - 2013-09-30, 15:55

Je¿eli Ks. Biskup zabroni³ podpisywania indeksów, to mia³ zapewne ku temu swoje powody. Na przyk³ad takie, ¿e m³odzi ludzie s± ¶wiadomi zbli¿aj±cego siê momentu przyjêcia Sakramentu Bierzmowania i nie trzeba kontrolowaæ ich na ka¿dym kroku. Je¿eli sercem tego nie czuj±, to ¿adne podpisy ksiê¿y tego nie naprawi± i nie wzmocni±. Chyba, ¿e rodzice maj± problemy ze sob± i nie wierz± w³asnemu dziecku.
Nie b±d¼my Lemañskimi czy Natankami i nie krytykujmy naszych hierarchów.
A ju¿ stwierdzenie (pytanie?) „dlaczego Ko¶ció³ je "odrzuca" i nie chce powa¿nie potraktowaæ ich wysi³ków.” pachnie mi Lisem czy ¦rod±! Przecie¿ Ko¶cio³em jeste¶my my wszyscy, tak¿e ci pisz±cy na naszym Forum. Przestañmy rozró¿niaæ „wasz Ko¶ció³ - ich Ko¶ció³ - nasz Ko¶ció³”, bo samo z³o z tego siê bierze, ¿e nie chcemy, a nawet nie umiemy zachowaæ naszej jedno¶ci w Ko¶ciele! W naszym Ko¶ciele Chrystusowym!
„...podzia³y w Ko¶ciele s± konsekwencj± zamkniêcia na dzia³anie Ducha ¦wiêtego...”
„...Jest jednak wspólnota i jedno¶æ: wszyscy s± ze sob± powi±zani nawzajem i wszyscy wspó³tworz± jedno ¿ywe cia³o, g³êboko zwi±zane z Chrystusem. Dobrze to zapamiêtajmy: bycie czê¶ci± Ko¶cio³a oznacza bycie zjednoczonym z Chrystusem i otrzymywanie od Niego boskiego ¿ycia, które pozwala nam ¿yæ jako chrze¶cijanie, to znaczy trwaæ w zjednoczeniu z papie¿em i biskupami, bêd±cymi narzêdziami jedno¶ci i komunii. Oznacza to tak¿e uczenie siê przezwyciê¿ania interesów osobistych i podzia³ów, uczenie siê lepszego zrozumienia siebie nawzajem, uzgadniania ró¿norodno¶ci i bogactwa ka¿dej osoby. Jednym s³owem - wiêkszego umi³owania Boga i ludzi stoj±cych obok nas, w rodzinie, parafii, stowarzyszeniach. Cia³o i cz³onki, aby ¿yæ, musz± byæ zjednoczone!...” (Ojciec ¶w. Franciszek)
Potwierdzam s³owa @orlando, ¿e powrót do Mszy ¦w. „dzieciêcej” jest strza³em w „10”! A nasza wnuczka jest zachwycona.

Andy - 2013-10-01, 05:52

Tak. Ja, rodzic, mam problem ze sob± i jestem nowym Natankiem i Lemañskim w jednym. Mea culpa.
Andy - 2013-10-01, 05:59

Problem biskupa z indeksami jest prawdopodobnie taki, ¿e gdyby podpisywaæ je dzieciom (bo po to s± przecie¿ wydane), to 1/10 kandydatów na bierzmowañców by te podpisy mia³a, a 9/10 nie i przez to nie kwalifikowa³aby siê do bierzmowania. By³oby to udokumentowane czarno na bia³ym i by³by problem. Tego hierarcha siê boi. Pytanie: po co wprowadzaæ wymagania, je¶li nie zamierza siê ich przestrzegaæ. Id±c dalej - na konferencjach ksiê¿y organizowanych przez kuriê podpisuj± oni listy obecno¶ci. Po co? Biskup im nie ufa? A nastolatkom ufa! Nowa pedagogia Andrzejowa....
Stefan - 2013-10-01, 15:43

Panie Andy, proszê siê nie unosiæ. Po prostu czytam nasze Forum i zauwa¿am pañskie wypowiedzi w sprawach Marianek czy „bierzmowañców” (bardzo brzydki wyraz). Takim brzydkim wyrazem jest tak¿e „probi”, nie wystêpuj±cy ani w jêzyku polskim ani w ³acinie i raczej o¶mieszaj±cy ni¿ okre¶laj±cy, wa¿n± w naszej wspólnocie, osobê!
Nie³adnie Pana sprowokowa³em, ale my¶lê, ¿e niektóre kwestie warto przedyskutowaæ
Pe³noletnio¶æ, to nie to samo, co doros³o¶æ. Ta zasada powinna kierowaæ przygotowaniem katolika do przej¶cia do dojrza³o¶ci religijnej, wszak Sakrament Bierzmowania potwierdza nasz± dojrza³o¶æ chrze¶cijañsk± i powinien umacniaæ w wierze. I to powinna byæ jedyna kwalifikacja gotowo¶ci sakramentalnej. A tej gotowo¶ci zdecydowana wiêkszo¶æ gimnazjalistów nie ma. Ani pe³noletni, ani doro¶li. Sam Pan zauwa¿a w swojej wypowiedzi: „…a 9/10 nie i przez to nie kwalifikowa³aby siê do bierzmowania. By³oby to udokumentowane czarno na bia³ym i by³by problem. …”. Bo problemem nie jest podpis w indeksie, tylko gotowo¶æ naszego dziecka do bycia w pe³ni ¶wiadomym katolikiem.
Problemy dotycz±ce dzieci (!!!) maj±cych przyj±æ Sakrament Bierzmowania by³y sygnalizowane tutaj http://www.parafiakozle.p...topic.php?t=279 czy tutaj: http://www.parafiakozle.p...topic.php?t=355
Wrócê wiêc do mojego poprzedniego wpisu i dopiszê dalsz± jego czê¶æ.
Musisz siê nauczyæ i zdaæ, bo jak to bêdzie wygl±da³o, ¿e ty jedna/jeden nie bêdziesz bierzmowana/y!
Musisz mieæ ten papierek z bierzmowania, bo bêdzie ci potrzebny przy zawieraniu ma³¿eñstwa.
Jak to siê skoñczy, to mo¿esz potem ze swoim ¿yciem religijnym robiæ co chcesz, ale teraz wstydu nam nie przyno¶!
Jest i druga strona medalu.
Starzy mi ka¿±, matka codziennie truje. Bierzmowanie i czarny mnie wiêcej w ko¶ciele nie zobaczy.
Powied¼cie dziewczyny co mam mówiæ, bo od I Komunii nie by³am siê spowiadaæ.
Na spowiedzi mówi³em mu tylko takie lekkie grzechy, ¿eby nie zada³ za du¿± pokutê. Przecie¿ nie bêdê mu mówi³ o trawce czy piwku.
Zdziwi³a mnie wiêc pañska reakcja. Bo ja na Pana miejscu nie przyjmowa³bym tej uwagi o rodzicach, jako kierowanej do siebie. Z prostej przyczyny. Maj±c TAK¡ córkê, która jest przyk³adem i wzorem dla innych, nie martwi³bym siê o jej przysz³o¶æ chrze¶cijañsk±!

Andy - 2013-10-01, 16:17

Panie Stefanie, ma Pan du¿o racji. Ale nie we wszystkim podzielam Pañskie spostrze¿enia.
Andy - 2013-10-01, 17:59

Ponadto liczê na odpowied¼ Ks. Proboszcza na moje postulaty.
Stefan - 2013-10-07, 12:53

By³o „hurrra” i jest problem. Problem z Msz± ¶w. dla dzieci, a w zasadzie z „bardzo” doros³ymi, którym ta Msza ¶w. chyba (?) przeszkadza. Wydaje mi siê, ¿e warto zapoznaæ siê ze starym, bo z 1973r., ale ci±gle aktualnym i obowi±zuj±cym dokumentem, jakim jest
DYREKTORIUM O MSZACH ¦W. Z UDZIA£EM DZIECI
http://www.kkbids.episkopat.pl/?id=97 (po lewej stronie s± zak³adki: Rozdzia³ I, II, III)
oraz „Zalecenia duszpasterskie Episkopatu Polski w zwi±zku z dyrektorium o Mszach ¶wiêtych z udzia³em dzieci”:
http://www.kkbids.episkopat.pl/?id=247
Wa¿ny te¿ w tej sprawie g³os ks. biskupa Antoniego D³ugosza, kawalera Orderu U¶miechu:
http://www.mogila.cysters...akow&Itemid=164
Mo¿e trzeba w og³oszeniach parafialnych i w Dobrej Nowinie apelowaæ do wiernych i prosiæ, aby na Mszy ¶w. o godz. 10:00 w niedziele i ¶wiêta ³awki od o³tarza do mniej wiêcej ambony (wej¶cia do zakrystii) pozostawiaæ wy³±cznie dla dzieci.
Przeciwnikom takich Mszy ¶w. ju¿ teraz mówiê „Takie bêd± Rzeczypospolite, jakie ich m³odzie¿y chowanie.”. Taki bêdziemy mieli Ko¶ció³, jaki przyk³ad dzieciom i m³odzie¿y my doro¶li, rodzice i dziadkowie, bêdziemy dawali! Szczególnie w zachowaniu i szacunku dla innych.

proboszcz - 2013-10-08, 08:31

[quote="Andy"]
3. Spowied¼ 30 minut przed Msz± ¶w. jest mitem jak widaæ. Dzi¶ przed Msz± o 10.00 tak nie by³o. Czeka³em 20 min. i da³em spokój. Kiedy siê zatem spowiadamy? Chodzi o to, aby mo¿na by³o co¶ zaplanowaæ. Zamiast instruowaæ scholê pó³ godziny, mo¿e mo¿na by³o pos³uchaæ spowiedzi. Wiem, ¿e to nudne, ale takie ¿ycie kap³añskie.
******************************************************
W niedziele w naszej parafii spowiada siê z regu³y w czasie Mszy ¶w. Natomiast pó³ godz. przed Msz± ¶w. w tygodniu tj. o godz. 7.30 i 17.30, ale przed pierwsz± Msz± 15 min. szybciej, czyli 6.15. W sobotê jest te¿ okazja do spowiedzi popo³udniu od godz. 17.00. Mo¿na by³o doczytaæ na stronie parafialnej. Tak± praktykê zastali¶my w nowej parafii. Dla nas spowied¼ ¶w. nie jest nudna, ks. Tomasz spowiada³ od godz. 10.00. My¶la³em, ¿e "starzy parafianie" wiedz± jaka jest niedzielna praktyka spowiedzi w naszej parafii :-D . Zawsze mo¿na by³o zapytaæ siê o te spowiadanie po Mszy ¶w., tym bardziej, ¿e rozmawiali¶my w zakrystii po nabo¿eñstwie. :lol:
Wiem, ¿e to niedzielne spowiadanie w czasie Eucharystii nie jest idealne, lepiej by³oby przed Msz± ¶w., ale praktyczniejsze za wzglêdu na du¿± ilo¶æ Mszy.
Mo¿e siê te¿ zdarzyæ taka sytuacja, ¿e bêdzie mniej kap³anów (np. choroba, pomoc w s±siedniej parafii itp.) wtedy bêdzie trzeba usi±¶æ do konfesjona³u przed Eucharysti±.
I jeszcze jedno. Scholi akurat nie trzeba instruowaæ, bo to s± bardzo dobrzy muzycy. Pojawi³ siê drobny problem techniczny z wy¶wietlaczem tekstu. Pozdr.

Andy - 2013-10-08, 09:46

Ojcze mój! Oto trzymam przed sob± kartkê, wydawan± przez nasz± kancelariê parafialn± po "zamówieniu" Mszy ¶w. Czytam tam: "Zachêcamy do pe³nego uczestnictwa w Eucharystii. Sakrament Pokuty 30 min. przed Msz± ¶w, a w niedziele w trakcie Eucharystii [ ...]". Tak stoi. Tu zgoda. Problemat jest taki, ¿e spowied¼ podczas Mszy przeszkadza w uczestniczeniu w tej¿e. A ponadto, czy zawsze ksiê¿a w czasie owej Mszy spowiadaj± w niedziele? Nie bada³em tego dog³êbnie, nie wypowiadam siê kategorycznie. Jak rzek³em - chodzi o pewn± sta³a praktykê. Idê i wiem, ¿e siê wyspowiadam. Przyjmujê wyja¶nienia Ksiêdza Proboszcza Dobrodzieja.
A jak z wpisywaniem dzieciom - bierzmowañcom w indeksy? Wiem, ¿e Pasterz zabroni³, ale same ksi±¿eczki zawieraj± rubrykê "podpis ksiêdza". Dzieci bêd± przychodzi³y po wpisy, bo im na nich zale¿y i chc± byæ powa¿nie traktowane. Jak zatem bêdzie?

proboszcz - 2013-10-09, 09:16

Spowied¼ w niedzielê w czasie nabo¿eñstwa na razie jest. :-) I raczej bêdzie. Piszê raczej, bo s± ró¿ne sytuacje losowe.
Je¶li chodzi o bierzmowañców, to oni wiedz± co robiæ z indeksami. Pozdr.

mn - 2013-10-09, 22:02

Ksi±dz proboszcz na forum! Fantastycznie. ¯yczê samych mi³ych chwil w naszej parafii i w naszym mie¶cie, a przede wszystkim bogatych owoców pracy.
Co do mszy ¶w. dla dzieci - w ostatni± niedzielê by³em na niej po raz pierwszy od bardzo dawna i przyznam, ¿e trochê oniemia³em. W nawie bocznej dzieciaki szala³y i bawi³y siê samochodzikami. Wiem, ¿e msza dzieciêca wygl±da nieco swobodniej, ale to by³a chyba ju¿ przesada. Kiedy¶ ko¶cielny interweniowa³ w takich momentach (np. bardzo d³ugo p³acz±ce dziecko) - mo¿e by warto wróciæ do tej praktyki w najbardziej skrajnych przypadkach?

Co do jêzyka, to jak s³usznie mówi Andy, jest z tym du¿y problem. Ja bym siê jednak nie czepia³ a¿ tak tego "Gintra", to jest taka specyficzna ¶l±ska gwarowa forma odmiany. Du¿o gorsz± rzecz± jest brak odmiany nazwisk w og³oszeniach parafialnych. Msza ¶wiêta jest za zmar³ego Jana Nowaka, nie Jana Nowak! Za Annê i Jana Nowaków, nie Annê i Jana Nowak! Tracê powoli nadziejê, ¿e co¶ siê w tym zakresie zmieni.

Do Pana Stefana. Wrzucanie ks. Lemañskiego i ks. Natanka do jednego worka jest co najmniej niew³a¶ciwe. Ja osobi¶cie bardzo ceniê ks. Lemañskiego i ubolewam nad tym wszystkim, co go ostatnio spotyka. Do dzi¶ nie wiem, co konkretnie mu siê zarzuca, bo "niepos³uszeñstwo" to dla mnie ¿aden zarzut. Z kolei ks. Natanek za³o¿y³ sektê i de facto opu¶ci³ Ko¶ció³, jak mo¿na w ogóle porównywaæ te dwie postacie?!?!?!

Stefan - 2013-10-10, 18:47

Panie mn!
Tak siê dziwnie sk³ada, ¿e ja osobi¶cie nie wierzê przekazom medialnym w wykonaniu „Gazety Wyborczej”, TVN czy TVP i ich wszystkim mutacjom, a tak¿e innym mediom nastawionym wy³±cznie na opluwanie Ko¶cio³a, ksiê¿y i nas katolików.
Informacji szuka³em w naszych katolickich mediach. By³o kilka audycji w Radiu Maryja i TV Trwam dotycz±cych problemu z ks. Lemañskim, a tak¿e w wybranych poni¿ej:

http://www.deon.pl/religi...-konfliktu.html
http://gosc.pl/doc/163039...ia-i-ignorancja
http://www.pch24.pl/ustaw...go,16345,i.html
I na koniec: http://www.diecezja.waw.pl/3085 oraz http://www.diecezja.waw.pl/3102

To w³a¶nie przez takich ksiê¿y, jak ks. Lemañski, nastêpuje podzia³ w naszym Ko¶ciele.
Pojawili siê „katolicy otwarci”, w¶ród których najwiêcej maj± do powiedzenia niewierz±cy obroñcy ks. Lemañskiego, opowiadaj±cy siê niemal jednog³o¶nie i kompletnie wbrew logice Ko¶cio³a i wbrew zdecydowanej wiêkszo¶ci wierz±cych katolików, zwolenników pos³uszeñstwa.
Dlatego takich „ksiê¿y”, szkodz±cych naszemu Ko¶cio³owi Chrystusowemu, bêdê wrzuca³ do jednego worka.

mn - 2013-10-11, 09:43

Panie Stefanie,
tym wpisem stawia mnie pan poza Ko¶cio³em, a to nie mo¿e pozostaæ bez reakcji.
Ja uwa¿am ¿e nikt tak nie podzieli³ naszego Ko¶cio³a jak o. Rydzyk i jego media. Co wiêcej, nikt mu tak bardzo nie zaszkodzi³.
To forum nie jest miejscem na takie dyskusje i nie rzecz w tym, by siê przekonywaæ, bo siê nie przekonamy.
Ja jestem "katolikiem otwartym", czytam "Tygodnik Powszechny", sprzeciwiam siê dzia³alno¶ci o. Rydzyka, nie wierzê Radiu Maryja i TV Trwam, nie g³osujê na PiS. Je¶li to piszê, to tylko po to, by Pan wiedzia³ ¿e te¿ chodzê co niedzielê do ko¶cio³a, w Ko¶ciele mam swoje miejsce.

Stefan - 2013-10-12, 19:50

Panie mn.
Wrêcz przeciwnie! To forum jest miejscem na dyskusjê i na odnajdywanie siebie w Ko¶ciele.
A ja Pana z Ko¶cio³a nie mam prawa wykluczaæ. To Pan sam siebie wyklucza, b³±dz±c!!!
W³a¶nie cz³onkowie „ko¶cio³a otwartego” wywlekaj± wszystkie sprawy, nas katolików dotycz±ce, w przestrzeñ publiczn± informuj±c ³¿emedia. I zlatuj± siê sêpy z GW, Wprost, Newsweeka, TVN, TVP, ró¿ne Michniki, Lisy, ¦rody, Hartmany, Olejniki i oskar¿aj±, robi± s±dy, feruj± wyroki, a cz³onkowie „ko¶cio³a otwartego” tak¿e uczestnicz± w tym kopaniu i opluwaniu. „Ko¶ció³ otwarty” jest na … blu¼nierstwo!
Wed³ug „ko¶cio³a otwartego” nasz Ko¶ció³ Chrystusowy ma prawo do obecno¶ci publicznej tylko na prawach i w granicach okre¶lonych przez Michnika i GW.
Niewiele brakuje, ¿eby nasz Ko¶ció³ skoñczy³ tak, jak na Zachodzie. Pustymi ko¶cio³ami, w których mo¿na sobie teraz wypiæ kawê i poczytaæ ksi±¿kê albo zrobiæ zakupy.
I dlatego musimy nasz± modlitw± utrzymywaæ bij±ce serce Ko¶cio³a w nowych ruchach, wspólnotach, rodzinach, parafiach i zakonach. Jak najdalej od „Tygodnika Powszechnego”, „Gazety Wyborczej”, „Wiêzi”, „Znaku” i Religia TV.
http://kokos.salon24.pl/4...a-lono-kosciola
Natomiast powód usuniêcia ks. Lemañskiego z urzêdu proboszcza, to „brak szacunku i pos³uszeñstwa biskupowi diecezjalnemu oraz nauczaniu biskupów w Polsce w kwestiach bioetycznych”. „Publicznie g³oszone pogl±dy nie spe³niaj± wymogów prawa i przynosz± powa¿n± szkodê i zamieszanie we wspólnocie Ko¶cio³a” – czytamy w dekrecie.
http://www.diecezja.waw.pl/3101

mn - 2013-10-12, 23:28

Panie Stefanie,
po prostu nie zgadzam siê z Panem. Dalsza dyskusja nie ma sensu.
Pan ma swoje zdanie, ja mam swoje, a i tak spotykamy siê pewnie w ko¶ciele parafialnym (albo i NMP) i wymieniamy znak pokoju.

Koñcz±c offtop, proponujê by pisaæ tutaj jednak w temacie.
Nie ma co robiæ afer na powitanie nowego Proboszcza i Wikarych. Zw³aszcza, ¿e co jak co, ale nasza parafia potrzebuje teraz przede wszystkim spokoju.

Andy - 2013-10-13, 13:54

Moje postulaty odno¶nie wpisywania do dzienniczków bierzmowañcom s± realizowane w pe³ni. Dawno nie by³o tulu bierzmowañców w kolejce do spowiedzi i tyle dzieci na Mszy dzieciêcej. Podziêkowania dla Proboszcza za m±dro¶æ.
Stefan - 2013-10-13, 20:03

Poniewa¿ uwa¿am, ¿e powinni¶my dyskutowaæ, wyja¶niaæ, podpowiadaæ, aby nikt nie oddala³ siê od naszego Ko¶cio³a, swój g³os (kontynuacja) umie¶ci³em w dziale: Nasze miejsce w Ko¶ciele – Porozmawiajmy.
Andy - 2013-10-25, 10:51

Dyscyplinowanie dzieci w pierwszych ³awkach i ich "edukacja eklezjalna" jest wa¿na. Proboszcz to robi. Czasami da siê zauwa¿yæ np. ch³opców w czapkach - tego nie powinno byæ.
Andy - 2013-10-29, 08:47

Na przysz³o¶æ proponujê - za Panem Stefanem - wprowadzenie nabo¿eñstw 31 pa¼dziernika za zmar³ych, jako alternatywa antyhelo³inowa.
Ponadto wracam do sprawy Mszy ¶w. w ma³ym ko¶ciele o godz. 7.15 - 7. 30 jako oferty skierowanej do m³odzie¿y doje¿d¿aj±cej do szkó³. :-) :-) :-)

Nina - 2013-10-29, 21:43

Po dwóch miesi±cach od zmian w naszej parafii parê moich spostrze¿eñ...
Mo¿na zauwa¿yæ, szczególnie po do¶æ napiêtej i nerwowej wcze¶niejszej atmosferze, ''ocieplenie" stosunków. Kap³ani ¿yczliwie nastawieni do nas wiernych (do siebie chyba te¿), sprawiaj± wra¿enie sympatycznych i otwartych. Wydaje siê, ¿e parafia wkracza na w³a¶ciwe tory, a pasterze zajmuj± siê swoimi owcami. Oby tak dalej!
Co do Mszy ¶w. niedzielnych dla dzieci, to przy³±czam siê do licznej grupy znajomych jak i forumowiczów, ¿e to strza³ w dziesi±tkê. Oczywi¶cie, idealnie by³oby, jakby wszystkie dzieci zachowywa³y siê jak anio³ki.Jednak idea³ bêdzie dopiero w niebie (tam s± anio³y) i mimo, ¿e do niego zd±¿amy, to tu na ziemi go nie osi±gniemy. Dlatego Panu mn, któremu przeszkadzaj± zbyt rozbrykane dzieci proponujê zmieniæ godzinê Mszy ¶w. - a jest ci u nas ich pod dostatkiem. Na marginesie, ci, którym to nie odpowiada, mogliby zrobiæ miejsce dzieciom, bo ta godzina szczególnie im jest dedykowana. Tak sobie my¶lê, jak Pan mn wyobra¿a sobie ko¶cielnego reaguj±cego na np. zbyt g³o¶ny p³acz dziecka... Pójdzie i wyprosi z ko¶cio³a? Krzycz±cy i wywijaj±cy maluch, szczególnie w miejscu ¶wiêtym, to przykry widok, ale w takiej sytuacji rodzic powinien wiedzieæ co zrobiæ. Dlatego trochê zrozumienia i spojrzenia na ka¿dego,nawet krzycz±cego, z mi³o¶ci± bli¼niego...
I tu wielki uk³on w stronê Ksiêdza Proboszcza, który prowadzi Mszê dla dzieci w sposób prawie doskona³y (prawie, bo doskonale bêdzie w niebie ;-) ). Podej¶cie do dzieci wspania³e, m±dre i dowcipne! Utrzymaæ to w tej tonacji, a wierzê, ¿e dzieci gadaj±cych i rozrabiaj±cych bêdzie mniej.
Naszym Kap³anom ¿yczê obfitych £ask Bo¿ych, si³y, wytrwa³o¶ci i ¿yczliwych parafian.

Andy - 2013-10-30, 07:09

Jest rzeczywi¶cie OK. Oczywi¶cie, nowo¶ci na Mszach dzieciêcych to w wiêkszo¶ci nadu¿ycia liturgiczne, ale co¶ za co¶!
ela - 2013-12-05, 21:12

orlando napisa³/a:
Mam jeden ma³y „postulacik”, który nurtuje mnie od pewnego czasu. Zdarza siê, ¿e s³u¿ba o³tarza, a dok³adnie Marianki, serwuj± nam ma³y pokaz mody podczas Mszy ¦w. Ach te szpileczki, te wyszukane lakiery na paznokciach, te dopracowane makija¿e! Wiem, ¿e s± wiêksze problemy, wiêksze przewinienia, ale mo¿e warto czasem przypomnieæ, przede wszystkim tym starszym dziewczynom, ¿e — szczególnie stoj±c z w³asnej, nieprzymuszonej woli tak blisko o³tarza — warto podkre¶laæ swoj± skromno¶æ, a nie odwrotnie. Bo przecie¿ te mniejsze dziewczynki, czasem nawet 7-letnie patrz± na starsze i bior± je za swój wzór.


Nie wydaje mi siê, ¿e Marianki ubieraj± siê niestosownie. ¯adna dziewczyna nie maluje siê wyzywaj±co, je¿eli s± pomalowane to bardzo delikatnie. Pomalowane paznokcie chyba nie s± jakim¶ grzechem, a je¶li chodzi o buty to te¿ ¿adna ró¿nica. Uwa¿am, ¿e i tak wszystkie s± ³adnie- identycznie ubrane. Wystarczy pojechaæ do innej parafii (np. do G³ogówka, gdzie ka¿da Marianka ma inny strój, znajd± siê nawet takie ubrane w tak krótkie spódniczki, ¿e jak to ks. S³awek mawia³ "nie wiadomo czy to przed³u¿enie bluzki czy ju¿ spódniczka"). Otó¿ nasze Marianki wcale nie s± wyzywaj±ce.
Ok, na rzekomo prowokuj±cy wygl±d DM uwaga zosta³a zwrócona, ale na to, ¿e po roratach musz± czekaæ a¿ dzieciom zostan± rozdane obrazki i stoj± w cienkich polarkach w zimnym Ko¶ciele to ju¿ nikt uwagi nie zwróci...

Andy - 2013-12-06, 07:13

W kwestii marianek: Niepokoiæ siê nale¿y raczej tym, ¿e w tym roku nie ma ¿adnej nowej kandydatki, a nie kolorem paznokci i wysoko¶ci± obcasów.
Andy - 2013-12-06, 07:22

Ko¶ció³ bêdzie zimny, bo gazowe ogrzewanie kosztuje KROCIE! Odpalane jest z rzadka, i nic nie poradzi siê na to chyba. Natomiast zablokowanie 2/3 drzwi z ko¶cio³a jest zapewne sprzeczne ze wszystkimi przepisami dot. np. dróg ewakuacyjnych. Jakby co¶ siê sta³o, to ludzie siê podusz± przy tych jednych drzwiach. Ale ja do Stra¿y Po¿arnej z tym nie pójdê. Rozumiem, ¿e trzeba chroniæ wnêtrze przed zimnem jako¶.
proboszcz - 2013-12-13, 17:43

Andy napisa³/a:
Ko¶ció³ bêdzie zimny, bo gazowe ogrzewanie kosztuje KROCIE! Odpalane jest z rzadka, i nic nie poradzi siê na to chyba. Natomiast zablokowanie 2/3 drzwi z ko¶cio³a jest zapewne sprzeczne ze wszystkimi przepisami dot. np. dróg ewakuacyjnych. Jakby co¶ siê sta³o, to ludzie siê podusz± przy tych jednych drzwiach. Ale ja do Stra¿y Po¿arnej z tym nie pójdê. Rozumiem, ¿e trzeba chroniæ wnêtrze przed zimnem jako¶.


Wed³ug mnie otwarte s± 2 wej¶cia do ko¶cio³a (s³u¿ba liturgiczna jak przychodzi?). Pod koniec Mszy ¶w. otwierane s± trzecie drzwi. Niestety nie staæ nas, aby zbyt mocno wietrzyæ ko¶ció³, który i tak jest ju¿ mocno wyziêbiony.
Podsuwanie ludziom niezbyt oryginalnych rozwi±zañ jest w tym przypadku chybione.

Andy - 2013-12-13, 17:59

Zgoda. Drzwi to nie problem. Mam pytanie: kiedy bêdzie DOBRE i interesuj±ce kazanie na temat GENDER? Ludzie s± zagubieni..... Ks. Bartek potrafi dobrze rzecz wy³o¿yæ.
Gdzie kazania o aborcji i eutanazji? Trzeba siaæ! I to w niedzielê na wszystkich mszach. "Kwiatków ¶w. Franciszka" mamy do¶æ...

Andy - 2013-12-13, 18:01

Jezuici ponoæ mówili kiedy¶, ¿e "je¿eli wszyscy ich lubi±, to znaczy, ¿e co¶ robi± nie tak". Trzeba g³osiæ prawdê z moc±. Kto zrobi to za Was? Znowu ¶wieccy?
proboszcz - 2013-12-13, 20:58

Na niedzielê ¦wiêtej Rodziny przewidziany jest list biskupów o gender. Czasami w Radiu Maryja mówi± na ten temat. Proponujê informowaæ znajomych je¿eli bêdzie ta kwestia. Mo¿na te¿ wklejaæ linki do warto¶ciowych artyku³ów. My¶lê, ¿e z czasem problem gender pojawi siê na ambonie.
Andy - 2013-12-13, 22:11

Ja problem znam. Zadziwia mnie jednak niechêæ do zajêcia zdecydowanego stanowiska przez ksiê¿y. Czy¿ mowa nie powinna byæ "tak, tak" lub "nie, nie"? Ksiê¿a zostawiaj± ludzi samych z problemami. Wydaje mi siê, ¿e siê boj±. Lepiej byæ "fajnym" ni¿ stan±æ w pierwszym szeregu... Dotyczy to tak¿e ¶wieckich. Ale my jeste¶my trzod±, a Wy - pasterzami. Nie odwrotnie!
Andy - 2013-12-13, 22:12

Ale pominêli¶my aborcjê i eutanazjê. Czy tu tak¿e mamy s³uchaæ radia i wklejaæ linki?
Andy - 2013-12-13, 22:28

Link? Jest link: http://wpolityce.pl/dzien...nych-ideologii.

Jest tu mowa o OBOWI¡ZKU duszpasterzy!

Andy - 2013-12-13, 22:30

I ju¿ bez linku za tygodnikeim wSieci:
Papie¿ odpowiada ¦rodzie i Nowickiej: Ko¶ció³ potwierdza swoje wielkie "nie" wobec gender. Pasterze maj± obowi±zek przestrzegaæ przed wypaczeniami niebezpiecznych ideologii
opublikowano: 29 listopada, 20:51 | ostatnia zmiana: 3 grudnia, 13:11
fot. YouTube

W³a¶ciwa wspó³praca z miêdzynarodowymi instytucjami w dziedzinie rozwoju i promocji cz³owieka nie powinna prowadziæ nas do zamykania oczu wobec tych niebezpiecznych ideologii, a pasterze Ko¶cio³a — który jest «filarem i podpor± prawdy» (1 Tm 3, 15) — maj± obowi±zek przestrzegaæ przed tymi wypaczeniami.
Benedykt XVI

Siostry dzia³aczki z Kongresu Kobiet postanowi³y raz na zawsze rozprawiæ siê z zacofaniem polskiego Ko¶cio³a i uci±æ sprawê na pniu. Napisa³y list do papie¿a, skar¿±c siê na brak otwarto¶ci i postêpowo¶ci "ksiê¿y, katechetów i katolickich publicystów", którzy w swojej ciê¿kiej bezrozumno¶ci "krytykuj± tak zwan± ideologiê gender".

Magdalena ¦roda, która od miesi±ca biega po mediach z ewangeliczn± nowin± o tym, ¿e Jezus jest twórc± teorii gender, tak¿e w li¶cie do Ojca ¦wiêtego zab³ysnê³a gruntown± znajomo¶ci± Pisma ¦wiêtego, przypisuj±c cytat ze ¶w. Paw³a - Chrystusowi. Siostry dzia³aczki przedstawi³y swój Kongres jako "najwiêkszy ruch spo³eczno-obywatelski w Polsce". Nie zdradzi³y tylko, ¿e gdyby odebraæ im tubê medialn± i pozbawiæ finansowania, by³yby nic nieznacz±c± struktur± sfrustrowanych kontestatorek.

Zachêcone medialnym obrazem papie¿a Franciszka, jako innowatora zmieniaj±cego oblicze Ko¶cio³a, najwyra¼niej stwierdzi³y, ¿e w ramach rozgrzewki przed kampani± wyborcz± do Parlamentu Europejskiego, upiek± dwie pieczenie na jednym ogniu: nabior± medialnego rozg³osu w miêdzynarodowej prasie i mo¿e spróbuj± co¶ ugraæ, atakuj±c polski Ko¶ció³ w donosie do samego Ojca ¦wiêtego.

Brak znajomo¶ci doktryny, tradycji i filozofii Ko¶cio³a katolickiego przebija niemal z ka¿dego zdania sióstr dzia³aczek. Rozpaczliwy zwrot: "Prosimy Ciê, Jego ¦wi±tobliwo¶æ o mo¿liwo¶æ rozmowy" doprawdy rozczula. Widaæ te¿, ¿e w innych kategoriach, ni¿ polityczne, siostry my¶leæ nie potrafi±. Wiedz±, ¿e kilka miesiêcy temu zmieni³ siê papie¿, wiêc uderzaj± jak do nowego prezesa, ministra, premiera czy prezydenta. Skoro nowy, musi siê wykazaæ kreatywno¶ci± i innowacyjno¶ci±, wprowadzaj±c nowe projekty. Nie wiedz±, bidulki, ¿e za zmian± G³owy Ko¶cio³a, zmiana doktryny raczej nie pod±¿y.

Dzia³ania i s³owa papie¿a Franciszka bywaj± wprawdzie przeinterpretowywane przez media, ale nigdy nie by³y nawet najmniejszym zakwestionowaniem nauczania Ko¶cio³a. Wrêcz przeciwnie. Papie¿ Franciszek wielokrotnie nawi±zuje w swoim nauczaniu do swoich ostatnich poprzedników: Jana Paw³a II i Benedykta XVI. Przypomnijmy wiêc siostrom genderystkom stanowisko Ko¶cio³a wobec ideologii gender, które Benedykt XVI bardzo jednoznacznie i stanowczo uwypukli³ w jednym ze swoich wyst±pieñ przed z³o¿eniem urzêdu.
Istota ludzka nie jest samoistn± jednostk± ani anonimowym elementem w zbiorowo¶ci, lecz osob± wyj±tkow± i niepowtarzaln±, z natury ukierunkowan± na ¿ycie w relacjach i wiêzi spo³eczne. Dlatego Ko¶ció³ potwierdza swoje wielkie "tak" wobec godno¶ci i piêkna ma³¿eñstwa jako wyrazu wiernego i p³odnego przymierza mê¿czyzny i kobiety, a jego "nie" wobec filozofii takich jak filozofia gender uzasadnione jest faktem, ¿e wzajemne dope³nianie siê mêsko¶ci i kobieco¶ci jest wyrazem piêkna natury zaplanowanej przez Stwórcê
- mówi³ Benedykt XVI podczas audiencji udzielonej uczestnikom sesji planarnej Papieskiej Rady "Cor Unum", obraduj±cej na temat: "Mi³osierdzie, nowa etyka i antropologia chrze¶cijañska".

Bardzo mocno wyakcentowa³ wówczas szkodliwo¶æ ideologii gender, zobowi±za³ katolików do czujno¶ci, ostro¿no¶ci i m±dro¶ci przy wspó³pracy z organizacjami, które pod pozorem niesienia pomocy, zaszczepiaj± niebezpieczn± i szkodliw± ideologiê. Podkre¶li³, ¿e duszpasterze i ¶wieccy, którzy dostrzegaj± niebezpieczeñstwo, maj± obowi±zek przestrzegaæ przed nim innych.
Wiara i zdrowe rozeznanie chrze¶cijañskie sk³aniaj± nas zatem do profetycznego zwrócenia uwagi na tê problematykê etyczn± i bêd±c± u jej pod³o¿a mentalno¶æ. W³a¶ciwa wspó³praca z miêdzynarodowymi instytucjami w dziedzinie rozwoju i promocji cz³owieka nie powinna prowadziæ nas do zamykania oczu wobec tych niebezpiecznych ideologii, a pasterze Ko¶cio³a — który jest «filarem i podpor± prawdy» (1 Tm 3, 15) — maj± obowi±zek przestrzegaæ przed tymi wypaczeniami zarówno wiernych katolickich, jak i wszystkich ludzi dobrej woli i prawego umys³u. Chodzi bowiem o negatywne dla cz³owieka wypaczenie, nawet je¶li przybiera pozory szlachetnych uczuæ pod szyldem rzekomego postêpu, rzekomych praw b±d¼ rzekomego humanizmu
- mówi³ papie¿, id±c w swoich ostrze¿eniach jeszcze dalej.
Jakie zadanie, w obliczu tego antropologicznego redukcjonizmu, staje przed ka¿dym chrze¶cijaninem, a w szczególno¶ci przed wami, którzy anga¿ujecie siê w dzia³alno¶æ charytatywn±, a zatem utrzymujecie bezpo¶rednie relacje z tak licznymi innymi dzia³aczami spo³ecznymi? Niew±tpliwie musimy zachowywaæ krytyczn± czujno¶æ i niekiedy odmawiaæ finansowania czy wspó³pracy, je¿eli w sposób bezpo¶redni b±d¼ po¶rednio s³u¿y³yby dzia³aniom b±d¼ projektom sprzecznym z antropologi± chrze¶cijañsk±. A pozytywnie, Ko¶ció³ wci±¿ anga¿uje siê w promowanie cz³owieka wed³ug Bo¿ego zamys³u, w pe³ni jego godno¶ci, z poszanowaniem jego dwojakiego wymiaru — wertykalnego i horyzontalnego. Taki cel przy¶wieca tak¿e dzia³aniu na rzecz rozwijania organizacji ko¶cielnych
- przypomnia³ Benedykt XVI.

To by³o jedno z ostatnich przemówieñ Ojca ¦wiêtego przed odej¶ciem. Przebija z niego wysoka ¶wiadomo¶æ zagro¿enia i chêæ dotarcia do wiernych z jasnym przekazem. Z tym nas zostawi³.

Papie¿ Franciszek, który bardzo czêsto podejmuje temat mi³osierdzia, trzyma tê liniê. Mówi o poszukiwaniu prawdy i zachowaniu roztropno¶ci. Widaæ to choæby w Encyklice Lumen Fidei, któr± napisa³ wspólnie ze swoim poprzednikiem. Franciszek przypomina, ¿e wiara jest ¶wiat³em, które ma swoje realne prze³o¿enie na ¿ycie spo³eczne. Wskazuje na szczególn± rolê rodziny, w której cz³owiek kszta³tuje siê i wzrasta:
Pierwszym ¶rodowiskiem, w którym wiara o¶wieca miasto ludzi, jest rodzina. Mam na my¶li zw³aszcza trwa³y zwi±zek mê¿czyzny i kobiety w ma³¿eñstwie. Powstaje on z ich mi³o¶ci, bêd±cej znakiem i obecno¶ci± mi³o¶ci Bo¿ej, z uznania i akceptacji dobra odmienno¶ci seksualnej, dziêki czemu ma³¿onkowie mog± staæ siê jednym cia³em (por. Rdz 2, 24) i s± zdolni zrodziæ nowe ¿ycie, co jest przejawem dobroci Stwórcy, Jego m±dro¶ci i Jego planu mi³o¶ci. Opieraj±c siê na tej mi³o¶ci, mê¿czyzna i kobieta mog± przyrzec sobie wzajemn± mi³o¶æ gestem anga¿uj±cym ca³e ¿ycie i przypominaj±cym bardzo wiele cech wiary.
Co na to siostry genderystki? Czy "uznanie i akceptacja odmienno¶ci seksualnej kobiety i mê¿czyzny" nie uderza w ich sam fundament ich ideologicznych dogmatów? A co powiedz± na przestrogê papie¿a Franciszka przed fa³szywym rozumieniem "równo¶ci" i "braterstwa"?
W "modernizmie" starano siê budowaæ powszechne braterstwo miêdzy lud¼mi, przyjmuj±c za podstawê ich równo¶æ. Stopniowo jednak rozumieli¶my, ¿e wspomniane braterstwo, pozbawione odniesienia do wspólnego Ojca jako swego ostatecznego fundamentu, nie potrafi siê ostaæ. Trzeba wiêc powróciæ do prawdziwego ¼ród³a braterstwa. Od samego pocz±tku historia wiary by³a histori± braterstwa, choæ nie pozbawion± konfliktów
- pisze papie¿ Franciszek w Lumen Fidei.

Istnieje obawa, ¿e siostry dzia³aczki z Kongresu Kobiet papie¿a Franciszka znaj± jedynie z przekazu "Gazety Wyborczej", wiêc zapoznanie siê z jego my¶l± mog³oby siê dla nich skoñczyæ ciê¿k± kontuzj± feministycznej wra¿liwo¶ci. Niech wiêc mo¿e lepiej pozostan± w swojej b³ogiej niewiedzy, bo co bidulki zrobi±, gdy siê dowiedz± co Franciszek my¶li o aborcji, antykoncepcji, eutanazji, in vitro i homoseksualizmie? Do kogo wtedy napisz±? Jedyn± pociech± bêdzie przyznanie racji ich ideowo-partyjnej kole¿ance Ewie Wójciak, która od czasu ostatniego konklawe, bryluje na salonach Ruchu Palikota.

mn - 2013-12-27, 11:51

proboszcz napisa³/a:
Na niedzielê ¦wiêtej Rodziny przewidziany jest list biskupów o gender. Czasami w Radiu Maryja mówi± na ten temat. Proponujê informowaæ znajomych je¿eli bêdzie ta kwestia.

A mia³em cich± nadziejê, ¿e nie bêdzie odczytany...
proboszcz napisa³/a:
Mo¿na te¿ wklejaæ linki do warto¶ciowych artyku³ów. My¶lê, ¿e z czasem problem gender pojawi siê na ambonie.

W poprzednim numerze "Tygodnika Powszechnego" tematem numeru by³ gender. Znakomite teksty! W przeciwieñstwie do g³upot serwowanych przez Radio Maryja.

mn - 2013-12-27, 14:20

Niestety pe³nych artyku³ów w sieci czêsto nie ma, niemniej za sugesti± ks. Proboszcza wklejam - zainteresowani mog± skoczyæ na rynek do czytelni:
http://tygodnik.onet.pl/w...czy-nauka/y4cbn
http://tygodnik.onet.pl/w...e-zapytac/nwt24
http://tygodnik.onet.pl/b...osciola-o/tlr53
http://tygodnik.onet.pl/w...trzezenia/vvbfh

Stefan - 2013-12-27, 15:19

No, no, wiêc jednak @mn coraz bardziej siê otwiera. Ju¿ nie wiem czy to mê¿czyzna, czy w dzieciñstwie mamusia zak³ada³a mu sukienki i lubi³ bawiæ siê lalkami, wiêc nie wie jakiej jest p³ci. A mo¿e ma rozdwojenie ja¼ni?
Ideologia gender jest z³em i naszym najwiêkszym nieszczê¶ciem wspó³czesnego ¶wiata. Pan Bóg stworzy³ mê¿czyznê i kobietê i cz³owiek nie ma prawa zmieniaæ decyzji Boga!!! Ani tym bardziej zastanawiaæ siê, kim (jakiej p³ci) zostali¶my stworzeni!
Ksiêga Rodzaju mówi±c o pierwszych rodzicach jako o mê¿czy¼nie i kobiecie, skupia siê w tym momencie na tym, ¿eby przedstawiæ idea³ najprostszej komórki spo³ecznej – rodziny, który wyrasta ze zwi±zku jednego mê¿czyzny oraz jednej kobiety.

Powo³ywanie siê na publikacje „Tygodnika Powszechnego” (czytaj „Ob³udnika powszechnego”) jest wrêcz niestosowne. Je¿eli z Tygodnika Powszechnego, to nie z Ko¶cio³a katolickiego, tylko z nowomody. Bo ci „otwarci” najwiêcej szkody w¶ród katolików czyni±! Tak jak m.in. B³a¿ej Strzelczyk. I teraz ¶rodowisko Tygodnika, czyli Krytyki POlitycznej, wpad³o w panikê, bo katolicy dziêki listowi ksiê¿y biskupów, dowiedz± siê prawdy o gender.
Nawet manipuluj± wypowiedziami ksiê¿y biskupów. Bo bp Mering tak mówi: „Nie ma zgody na tezy g³oszone przez gender; to nurt jadowicie i skrajnie antychrze¶cijañski. Tak gro¼nej ideologii jeszcze nie by³o”.
http://www.radiomaryja.pl...zeniami-gender/
A o tym szatañskim dziele wypowiadaj± siê tak¿e w innych krajach, np.:
http://niezalezna.pl/4912...skupow-o-gender

mn - 2013-12-27, 21:21

Panie Stefanie, bardzo proszê zachowaæ kulturê dyskusji. Ten protekcjonalny ton jest nie na miejscu.
Mi siê wydawa³o, ¿e nieszczê¶ciem wspó³czesnego ¶wiata s± np. g³ód, choroby, korupcja, przestêpczo¶æ, ubóstwo, wojny... Je¿eli dla Pana najwiêkszym nieszczê¶ciem jest gender, to wypada pogratulowaæ, ¿e ¿yje Pan w ¶wiecie wolnym od zmartwieñ i trosk.
Na ca³e szczê¶cie nie wszyscy w polskim ko¶ciele ulegli manii gender, doprawdy, jest to ju¿ jaka¶ jednostka chorobowa, nie wiem jak to inaczej nazwaæ.

W przeciwieñstwie do Pana ja o gender uczy³em siê na studiach i to ju¿ jakie¶ 10 (jak nie wiêcej) lat temu - tak, tak, gender jest pe³noprawnym przedmiotem wyk³adanym na polskich i ¶wiatowych uczelniach, tak¿e na KUL.
Robienie draki z tego, ¿e bada siê kulturowe relacje pomiêdzy mê¿czyzn± a kobiet±, opisuje pojêcia mêsko¶ci i kobieco¶ci, opisuje procesy "stawania siê kobiet±" czy "mê¿czyzn±" - nieustannie mnie dziwi i szokuje.
No ale có¿, pewnie z przykro¶ci± pojutrze wys³ucham listu episkopatu, tak jak kiedy¶ z za¿enowaniem s³ucha³em radykalnie antyunijnych kazañ ks. Jerzego Waindzocha (który, by oddaæ sprawiedliwo¶æ, potrafi³ snuæ pasjonuj±ce opowie¶ci zahaczaj±ce nawet o archeologiê biblijn±).

Stefan - 2013-12-28, 15:01

„Niewielki bêdzie po¿ytek z mówienia i pisania, je¶li s³owo bêdzie u¿ywane nie po to, aby szukaæ prawdy, wyra¿aæ prawdê i dzieliæ siê ni±, ale tylko po to, by zwyciê¿yæ w dyskusji i obroniæ swoje – mo¿e w³a¶nie b³êdne – stanowisko.” (b³. Jan Pawe³ II)

Panie mn, czy Pan siê nie zapomina? Najpierw Pan obra¿a mnie i innych s³uchaczy Radia Maryja, a potem jeszcze poucza!
Bycie magistrem nie zawsze oznacza bycie m±drym. Co w pañskim przypadku wydaje siê byæ trafnym spostrze¿eniem.
I to stwierdzenie „W przeciwieñstwie do Pana ja o gender uczy³em siê na studiach i to ju¿ jakie¶ 10 (jak nie wiêcej) lat temu” pozwala zauwa¿yæ, ¿e dziwnie szybko zacz±³ Pan studia (wychodzi wed³ug pañskiego tekstu, ¿e jeszcze w gimnazjum). Jak nie by³o jeszcze Pana na ¶wiecie, to ju¿ na uniwersyteckich kierunkach pedagogicznych by³y zajêcia z propedeutyki psychologii i socjologii, gdzie o tym by³a mowa, ale w ca³kiem innym kontek¶cie, ni¿ dzisiaj mówi o tym wasze lewackie ¶rodowisko „wyzwolonych” i „otwartych”.
Ale có¿ ja, niewykszta³cony, po czterech klasach powszechniaka, bez znajomo¶ci ³aciny i greki, mogê na ten temat wiedzieæ?!

Kompendium o gender znajdziecie tutaj (linki, ulotki, wzory „Listów protestacyjnych”, itd., itp.):
http://www.diecezja.waw.pl/3260

Bardzo ciekawe jest o¶mieszenie ideologii gender przez norweskiego komika Haralda Eia:
http://www.youtube.com/watch?v=5oGL7njQwrg
W efekcie zamkniêto Instytut Gender Studies na Uniwersytecie w Oslo.

Polecam szczególnie wywiad z pani± prof. Mari± Ry¶, psychologiem z UKSW:
http://www.youtube.com/watch?v=a6kcEOqv89c

Dodatkowo mo¿na o tej antychrze¶cijañskiej ideologii przeczytaæ w naszych KATOLICKICH wydawnictwach:
http://www.niedziela.pl/artykul/106423/nd/
http://ksd.media.pl/aktua...iszczy-ludzkosc
http://gosc.pl/doc/172725...cionosna-fikcja

Jestem szczê¶liwy, ¿e w moim Ko¶ciele mówi siê g³o¶no o zagro¿eniach dla naszej wiary i ¿e na nasze szczê¶cie s± w naszym Ko¶ciele ludzie (konsekrowani i ¶wieccy), którzy czuwaj± nad przysz³o¶ci± i czysto¶ci± naszego katolickiego Narodu. Cieszê siê, ¿e w Niedzielê ¦wiêtej Rodziny w naszych ko¶cio³ach us³yszymy kierowane do nas s³owa Listu Pasterskiego napisanego przez Pasterzy Ko¶cio³a katolickiego w Polsce!

mn - 2013-12-28, 23:57

Ja wolê czytaæ to, co o gender pisze ks. Jacek Prusak SJ. A pisze trze¼wo, m±drze i wcale nie bezkrytycznie.
Dalsza dyskusja nie ma sensu. Mo¿e kiedy¶, je¿eli wrócê na sta³e do K-K, za³o¿ê przy naszej parafii klub Tygodnika Powszechnego, ¿eby by³a jaka¶ przeciwwaga dla Ko³a Przyjació³ Radia Maryja ;-)

A list odczytano... smutny dzieñ, przykry... ciekawe czy kto¶ z ksiê¿y odwa¿y siê go zbojkotowaæ, tak jak przed laty w Poznaniu bojkotowano list abp Paetza.

proboszcz - 2013-12-29, 21:41

mn napisa³/a:
Ja wolê czytaæ to, co o gender pisze ks. Jacek Prusak SJ. A pisze trze¼wo, m±drze i wcale nie bezkrytycznie.
Dalsza dyskusja nie ma sensu. Mo¿e kiedy¶, je¿eli wrócê na sta³e do K-K, za³o¿ê przy naszej parafii klub Tygodnika Powszechnego, ¿eby by³a jaka¶ przeciwwaga dla Ko³a Przyjació³ Radia Maryja ;-)

A list odczytano... smutny dzieñ, przykry... ciekawe czy kto¶ z ksiê¿y odwa¿y siê go zbojkotowaæ, tak jak przed laty w Poznaniu bojkotowano list abp Paetza.


List jest w pobieralni. :-) Proszê zacytowaæ, jak± nieprawdê napisali biskupi?
Obawiam siê, ¿e skutki gender s± i bêd± fatalne dla naszej kultury. Teoria jest przes³odzona, ale jak co¶ zaczyna siê robiæ wbrew naturze, to trzeba przed tym ostrzegaæ. Mogê mieæ film pokazuj±cy prawdê o gender - proszê siê do mnie zg³osiæ. :)
Co do Tygodnika Powszechnego, to warto zainteresowaæ siê tym, kto to finansuje i wtedy od razu wiadomo, ¿e taki farbowany katolicyzm do niczego siê nie przyda, chyba, ¿e do m±cenia. Czasy ¶wietno¶ci tego tygodnika niestety dawno minê³y.

mn - 2013-12-30, 11:12

Wielce szanowny ksiê¿e proboszczu,
z kozielsk± parafi± jestem zwi±zany niemal od urodzenia. Pamiêtam czasy ks. Rutyny, który udziela³ mi I komunii ¶wiêtej. Wiêkszo¶æ mojego ¶wiadomego katolickiego ¿ycia w Ko¼lu to czasy ks. Schuberta. Kozielska parafia to wielu fantastycznych ksiê¿y, z niektórymi z nich by³em nawet osobi¶cie zaprzyja¼niony.
Zdajê sobie sprawê, ¿e parafia w mie¶cie wielko¶ci Kêdzierzyna-Ko¼la to jednak inny ¶wiat ni¿ np. ko¶cio³y dominikañskie w du¿ych miastach, na czele z oo. Gór±, Kozackim czy Gu¿yñskim. Jednak przez æwieræ wieku, pomijaj±c niektóre radykalnie antyunijne (i niezgodne ze stanowiskiem naszego Papie¿a) kazania ks. J. Waindzocha, nie spotyka³y mnie wiêksze zawody czy przykro¶ci zwi±zane z nasz± parafi±. Przeciwnie - msze szkolne, sakrament pokuty, wyjazdy na spotkania Taize - to wszystko sprawia³o, ¿e nawet gdy wyjecha³em na studia, z wielk± przyjemno¶ci± uczestniczy³em, choæ rzadziej, w ¿yciu naszej parafii.
To, co ksi±dz proboszcz napisa³, sprawi³o mi olbrzymi zawód. Uwa¿am, ¿e proboszcz powinien byæ trochê jak prezydent kraju - reprezentowaæ i dbaæ o ca³± swoj± spo³eczno¶æ parafialn±. W polskim ko¶ciele s± ró¿ne nurty, ró¿ne pogl±dy polityczne, ró¿ny stosunek do wielu zjawisk - ale nie powinni¶my przenosiæ tych podzia³ów na ³ono naszej parafii!
Rozumiem, ¿e przy parafii mo¿e dzia³aæ Ko³o Przyjació³ Radia Maryja (o Klubie Tygodnika Powszechnego ju¿ zapomnia³em, rozumiem ¿e przy obecnym ks. proboszczu pomys³ nie ma szans), rozumiem, ¿e odczytany zosta³ list o gender, rozumiem, ¿e parafia przybiera oblicze konserwatywne. Wiele rzeczy rozumiem, wszak nasza parafia to w znakomitej wiêkszo¶ci ludzie starsi i byæ mo¿e taki styl duszpasterstwa bardziej im odpowiada.
Chcê jednak zaprotestowaæ przeciwko obelgom, których ksi±dz proboszcz u¿ywa. Okre¶lenie "farbowany katolicyzm" jest obra¼liwe nie tylko dla ks. Bonieckiego i ca³ej redakcji "Tygodnika Powszechnego". Jest obra¼liwe dla tysiêcy katolików, którzy czytaj± to pismo i wraz z nim pog³êbiaj± sw± wiarê.
Informujê zatem ks. proboszcza, ¿e ca³kowicie uto¿samiam siê z pogl±dami wyra¿anymi w "Tygodniku Powszechnym". Jestem zatem wg ks. proboszcza farbowanym katolikiem. Co powinienem teraz zrobiæ? Dokonaæ apostazji? Udaæ siê z pokut± do Canossy? A takich ludzi jak ja jest w parafii kozielskiej znacznie wiêcej!
Ja, pan Stefan i inni wierni mog± sobie dyskutowaæ publicznie czy w internecie w ró¿ny sposób, nawet ostry. Ale ks. proboszcz to nie jest zwyczajny wierny, to lokalny duszpasterski lider, takie wypowiedzi po prostu nie przystoj±.

¯yczê ksiêdzu proboszczowi b³ogos³awionego 2014 roku, pe³nego owocnej pracy duszpasterskiej
M.N.

mn - 2013-12-30, 11:26

A co do nieprawd w li¶cie biskupów, wska¿ê na najwa¿niejsze: Genderyzm nie dostrzega sta³ych i niezmiennych podstaw ludzkiej seksualno¶ci. Wed³ug tej ideologii cz³owiek mo¿e siebie w dobrowolny sposób okre¶laæ: czy jest mê¿czyzn± czy kobiet±, mo¿e te¿ dowolnie wybieraæ w³asn± orientacjê seksualn±. Co wiêcej, to samookre¶lenie nie musi byæ jednorazow± decyzj±, ale mo¿e zmieniaæ siê wielokrotnie w ¿yciu.
oraz
Wielkim zagro¿eniem ideologii gender jest wprowadzanie – poprzez niebezpieczne programy wychowawcze – w serca i umys³y dzieci oraz m³odych ludzi w±tpliwo¶ci co do ich w³asnej p³ciowo¶ci. Dzieje siê to m.in. przez namawianie dzieci do odgrywania na zmianê ról mêskich i kobiecych. Te z pozoru niewinne zabawy, wprowadzane pod p³aszczykiem równouprawnienia, staj± siê faktycznie gro¼nymi eksperymentami sugeruj±cymi, ¿e cz³owiek mo¿e siebie dowolnie wyra¿aæ i definiowaæ.
Biskupi najpewniej my¶l± o skrajnych i marginalnych wynaturzeniach, które podszywaj± siê pod gender studies. Jednak na tej samej zasadzie mo¿na by oceniaæ Ko¶ció³ przez dzia³alno¶æ - przyk³adowo - "ksiê¿y-patriotów" z lat 50., abp Paetza czy abp Emmanuela Milingo ;-)
Wrzucanie tych zjawisk do jednego worka z naukow± refleksj± prowadzon± na wiêkszo¶ci polskich uczelni (nawet na KUL!!!!!!!!) czy warto¶ciowymi szkoleniami i programami edukacyjnymi dot. równouprawnienia, jest absurdem!!!

Ksiê¿e proboszczu, odpowiednie teksty z "TP" i nie tylko mogê przes³aæ nawet mailem, je¶li bêdzie ze strony ks. proboszcza taka wola.
Na zakoñczenie warto¶ciowy cytat:

Ja te¿ mam tak± obawê w sobie, ¿e pojawienie siê tego tematu jest zwi±zane z prób± odbicia siê od dna, do którego zostali¶my przybici przez problemy zwi±zane z pedofili±. Ja tego nie jestem w stanie stwierdziæ obiektywnie, to jest mój os±d sytuacji od zewn±trz. Ale ja te¿ mam tak± obawê, bo innej racjonalnej przyczyny dla podjêcia tego tematu w tym momencie nie widzê. Tu potrzeba wiêkszej subtelno¶ci w omawianiu ca³ego zagadnienia, poniewa¿ to, co kryje siê pod szyldem gender kryje siê bardzo wiele postaw. Od takich postaw akcentuj±cych równouprawnienie, to, ¿eby stereotypy kulturowe nie ogranicza³y kobiet, i tutaj pe³na zgoda i poparcie. Natomiast w ramach tego szerokiego nurtu gender istniej± zjawiska, które niepokoj±. ¬ród³a lêków biskupów nie s± w kraju tylko poza granicami. Nie znajdujê w kraju, w Polsce takich powodów, dla których mo¿na by takie rzeczy pisaæ. Ja zawsze dajê pierwszeñstwo S³owu Bo¿emu, szczególnie kiedy mamy uroczysto¶æ, bo to jest to, co buduje wiernych. Natomiast o tego typu problemach w innych przestrzeniach powinni¶my rozmawiaæ. Dlatego nie czyta³bym tego listu.
o. Pawe³ Gu¿yñski, przeor klasztoru dominikanów w £odzi

orlando - 2013-12-30, 16:12

„Biskupi najpewniej my¶l± o skrajnych i marginalnych wynaturzeniach, które podszywaj± siê pod gender studies”. A mo¿e biskupi i inni zaniepokojeni osobnicy, którzy zamiast na czubek w³asnego nosa patrz± w przysz³o¶æ my¶l± np. o takich sytuacjach: http://www.polskieradio.p...n-sam-wybierze? A to dopiero pocz±tek. Panie mn, ma Pan dzieci? Bo kiedy cz³owiek urabia sobie rêce po ³okcie, ¿eby w tych dziwnych czasach wychowaæ m³odego cz³owieka, to perspektywa znacznie siê zmienia... :-x
Stefan - 2013-12-30, 18:04

"Lecz kto by siê sta³ powodem grzechu dla jednego z tych ma³ych, którzy wierz± we Mnie, temu by³oby lepiej kamieñ m³yñski zawiesiæ u szyi i utopiæ go w g³êbi morza". Mt 18,6

I upar³o siê dziecko i zatupa³o nó¿kami.
http://www.pch24.pl/-rown...ze,17696,i.html
Przed inwazj± gender na polskie szko³y ostrzega o. Józef Augustyn, jezuita:
http://rodzina.wiara.pl/d...-polskie-szkoly

A mo¿e dla wielu katolików „Tygodnik Powszechny” (trafnie nazywany „Ob³udnikiem powszechnym”) nie jest ju¿ od bardzo d³ugiego czasu ani autorytetem moralnym ani autorytetem medialnym! Powo³ywanie siê na tre¶ci tam umieszczone i u¿ywanie ich jako argumentu wytykaj±cego k³amstwo, jest skrajnie niegrzeczne i niedorzeczne.
Ju¿ sam nak³ad „Tygodnika Powszechnego” ¶wiadczy o jego mia³ko¶ci i jednostronno¶ci. I ma siê on (ta gazeta) tak do katolicyzmu w Polsce, jak ks. Boniecki do bycia wrogiem Nergala.
http://wpolityce.pl/wydar...ele-nasz-wywiad

Reakcja polskich rodziców, jak¿e inna od reakcji „Ob³udnika powszechnego”:
http://wpolityce.pl/wydar...u-przeciwstawic

proboszcz - 2013-12-31, 14:30

Tak sobie my¶lê, ¿e je¿eli jaki¶ czytelnik TP denerwuje siê na biskupów, ¿e ¶mieli wyraziæ swój pogl±d np. na temat gender, to chyba dobrze ....... :-D Bo to jest sygna³, ¿e biskupi maj± racjê "i nie ulegaj± naciskom nielicznych, choæ bardzo g³o¶nych, ¶rodowisk dysponuj±cych niema³ymi ¶rodkami finansowymi, które próbuj± dokonywaæ eksperymentów na dzieciach i m³odzie¿y".
Andy - 2014-01-05, 18:40

Ojcze, wszystko jest OK! Tak tylko tu Andziu¶ marudzi, ale wie, ¿e Ojciec odwala ¶wietn± robotê. Szacunek!
Ale tu ¶wietny text. Dotyczy to i naszej parafii: http://www.deon.pl/religi...okatolicki.html

orlando - 2014-01-06, 13:49

Jest ca³e bogactwo wspólnot w ko¶ciele, w których ¶wieccy mê¿czy¼ni mog± „siê wykazaæ”. Ponoæ ma ruszyæ w naszej parafii Domowy Ko¶ció³. Mo¿e przyjdzie te¿ czas na „ekipy” (http://www.end.org.pl/). Z tego co s³yszê, nareszcie mamy proboszcza otwartego na aktywno¶æ ¶wieckich w ko¶ciele. Nic, tylko wybieraæ i dzia³aæ...
mn - 2014-01-13, 11:16

orlando napisa³/a:
nareszcie mamy proboszcza otwartego na aktywno¶æ ¶wieckich w ko¶ciele. Nic, tylko wybieraæ i dzia³aæ...

Po tym, co ks. proboszcz napisa³, nie wiem czy jest otwarty na ¶rodowisko "Tygodnika Powszechnego".
Zreszt±... jak dla ks. proboszcza jestem farbowanym katolikiem, to chyba powinien przede mn± jak lew broniæ wspólnotê parafialn±, bym zepsucia nie szerzy³? ;-)

orlando - 2014-01-14, 16:07

Nie do koñca rozumiem sens tej wypowiedzi. Tu nie chodzi o bicie piany, ani o uprawianie polityki, ale o pracê nad rozwojem w³asnej duchowo¶ci i pomoc innym.
Andy - 2014-03-15, 19:44

Czym siê przejawia owo otwarcie ks. proboszcz na ¶wieckich? Proszê o przyk³ady.
orlando - 2014-03-24, 11:25

Andy napisa³/a:
Czym siê przejawia owo otwarcie ks. proboszcz na ¶wieckich? Proszê o przyk³ady.


Odsy³am do mojej wypowiedzi trzy wpisy powy¿ej. Tam s± podane konkretne przyk³ady. Przez wiele lat, pomimo czêsto powtarzanych pró¶b dotycz±cych aktywowania ¶wieckich wspólnot w naszej parafii, panowa³a tutaj pustynia. Znam sporo osób z naszej parafii, które uczestnicz± w ruchach dla ¶wieckich w innych parafiach, np. u Oblatów w Kêdzierzynie, gdzie dzieje siê naprawdê sporo. A mo¿e, zamiast narzekaæ, sam Pan wyjdzie z jak±s propozycj±, Panie Andy?

proboszcz - 2014-04-04, 19:04

Powstawanie wspólnot, to jest pewien proces. Trudno teraz na hurra wymy¶laæ grupy, ¿eby poprawiæ statystyki parafialne. Osoby chodz±ce regularnie na Msze ¶w. do naszego ko¶cio³a wiedz±, ¿e jestem otwarty na ró¿ne pomys³y. Je¿eli jest potrzeba aktywowania jakie¶ wspólnoty, nie widzê ¿adnego problemu. Proszê siê zg³osiæ, porozmawiamy, zastanowimy siê nad pomys³em i na pewno co¶ dobrego powstanie. W ostatnim czasie powsta³ Kr±g Domowego Ko¶cio³a i Wspólnota Trudnych Ma³¿eñstw Sychar. Trzeba te¿ zadbaæ o te wspólnoty, które ju¿ mamy. :-D
Mniej narzekaæ a wiêcej dzia³aæ. Pozdrawiam!!!

mn - 2014-08-03, 19:48

Msza ¶w. tydzieñ temu rozpoczê³a siê chyba z 15 min. opó¼nieniem.
Trochê to dziwne by³o.

orlando - 2014-08-09, 13:39

Byæ mo¿e kto¶ potrzebowa³ modlitwy. Trzeba by³o ten kwadrans przeznaczyæ np. na odmówienie ró¿añca. :mrgreen:
Stefan - 2014-08-23, 11:10
Temat postu: Tablica na klepsydry.
Koñczy siê malowanie frontowej czê¶ci elewacji ko¶cio³a p.w. Wniebowziêcia Naj¶wiêtszej Marii Panny. Piêkne pastelowe kolory, wszystko l¶ni czysto¶ci±, wiêc szkoda by³oby to zabrudziæ „na dzieñ dobry”.
Bo z wieloletni± tradycj±, obok drzwi prowadz±cych na chór, przyklejane s± klepsydry. Ale z braku odpowiedniej tablicy, przyklejane s± bezpo¶rednio na murze.
Mo¿e znalaz³by siê kawa³ek p³yty drewnianej, na któr± nakleja³oby siê klepsydry, bez niepotrzebnego niszczenia muru.
Na razie jedn± przyklejono na murze obok, wiêc kolejne mog± pojawiæ siê ju¿ na ¶wie¿ej elewacji.

Andy - 2014-09-18, 06:14

Dzi¶ ¶w. Stanis³awa Kostki. Kiedy¶ w naszej parafii by³o specjalne trzydniowe przygotowanie dla m³odzie¿y przed tym ¶wiêtem. By³o ono godnie obchodzone w ma³ym ko¶ciele. Teraz tego nie ma. Dlaczego?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group